do 6 aug 2009, 17:35 Door: Yori van Banning
Iedereen is in de auto wel eens afgeleid doordat hij met iets anders bezig is. Ieder jaar duiken er weer vragen op over wat je nu wel en niet mag tijdens het autorijden. Momenteel kan je op basis van artikel 5 van de Wegen Verkeers Wet (WVW), die bepaalt dat je geen andere weggebruikers in gevaar mag brengen, worden aangehouden.
Toch is dit artikel volgens de KLPD niet afdoende. Zij zien een gevaar in het toenemende gepiel op de TomTom tijdens het rijden en willen dat deze specifieke handeling in het oude artikel 13 wordt opgenomen. Dit artikel wees erop hoe je vooral niet een auto moest besturen. In 1991 werd artikel 13 afgeschaft om de automobilisten niet zo te betuttelen; rijders weten immers best zelf hoe je verstandig een auto moet besturen. Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en Ad Vonk van de ANWB zien dan ook niet zoveel in de plannen van de KLPD.
Is een lijst maken met verboden handelingen dan een goed idee? ‘Je kunt dan wel heel veel handelingen opschrijven, dat is niet te doen en dat moeten we niet willen’, zegt Stomphorst. ‘Door het afschaffen van deze bureaucratische regel werd juist de verantwoordelijkheid weer meer bij de automobilist gelegd’, verklaart hij. ‘Artikel 13 terughalen is echt zonde van de tijd. Ik zie niet in waarom de politie dit zou willen, omdat je met artikel 5 van de WVW prima iemand aan kan houden die aan zijn navigatie zit’.
In principe streeft de KLPD naar een veiliger verkeer, welke regel kunnen ze dan beter wel aanscherpen voor een betere veiligheid? Stomphorst schat in dat de bestaande wet handhaven prioriteit zou moeten hebben. ‘Wij staan natuurlijk voor een veilig gebruik van de weg. Als de politie ziet dat iemand niet oplet door zijn TomTom of wat dan ook, straf zo iemand dan’. Ook geeft Stomphorst aan dat tot nu toe alleen bewezen is dat bellen met een mobiel in de hand 30 of 40 doden per jaar oplevert. ‘Wellicht is het goed om de gevolgen van de afleiding door navigatiesystemen verder te onderzoeken’.
Ad Vonk van de ANWB kan zich wel vinden in de zorgen van de KLPD. Maar hij is niet direct voorstander om specifieke handelingen, zoals navigeren tijden het rijden, te verbieden. ‘In principe staat het al in de wet geregeld dat je door afleiding het verkeer niet in gevaar mag brengen.’ Als alle zaken die voor afleiding zorgen apart moeten worden vastgelegd zou dit een ellenlange en onhandige lijst opleveren denkt Vonk. ‘Een lijst maken waarin je vastlegt dat je geen bananen mag eten, niet met je vrouw mag praten, geen tv mag kijken en niet mag roken tijdens het rijden, werkt niet. Je kan niet alles vastleggen’.
Maar het kan mensen toch afschrikken als je voor een specifieke handeling een boete krijgt? Vonk is hier niet zo van overtuigd. ‘Met je mobiel in de hand bellen is verboden in Nederland. En volgens mij zijn wij de nummer één in Europa die dat wel doen. Dus dat helpt niet zozeer denk ik’.
Wel vindt de ANWB dat navigatiesystemen gevaarlijk kunnen zijn.’Wij zijn het ermee eens dat het bedienen van een navigatiesysteem afleidend is voor een bestuurder. Maar ik wil wel eens weten waarom de KLPD niet genoeg heeft aan het artikel dat er nu is om mensen die niet veilig rijden te bestraffen. Het is duidelijk dat de meeste ongevallen in het verkeer niet komen door een technisch mankement van een auto, maar door het niet opletten van de bestuurder. Het is het menselijk falen zelf dat de incidenten veroorzaakt’. Liever ziet Vonk dat bestuurders zelf meer verantwoordelijkheid nemen. ‘Iedereen kent de risico’s die een hoop handelingen tijdens het rijden met zich meebrengen. Je moet altijd zelf proberen om je verantwoordlijk te gedragen tijdens het rijden en ongevallen te voorkomen’.
Hoe PVV is Job Cohen?
Bölöni: 'Punt tegen AZ kan heel belangrijk worden'
Sexy carwash babes maken borst nat
Daniëlle Oerlemans gaat voor de miljoen
Niemand ontsnapt aan de zorg van Daphne!
Nieuwe animatiefilm 'Up': dat wordt weer lachen!
Alles kan je afleiden onder het rijden,roken,telefoneren,sms-en,drinken,eten,zender zoeken,cdtje verwisselen,ruzie,zoenen,en ook het programeren van je navie,ben ik nog iets vergeten ???
Neeltje | wo 19 aug 2009, 18:59Egtime, als je dan toch aan het denken bent in de auto, denk dan eens aan alle verkeersdoden en gewonden (en al hun familieleden) die met meer aandacht voor het verkeer en minder aandacht voor andere zaken voorkomen (hadden) kunnen worden.
vrije vogel | za 8 aug 2009, 14:28En trouwens, wat doet jou beweren, dat een regering van een land dat op Malta na het veiligste verkeersland ter wereld is, nieuwe maatregelen alleen maar invoert voor de poen en niet met het doel een nog betere verkeersveiligheid met nog minder doden en gewonden te bewerkstelligen? Ben benieuwd naar je uitleg.
Helemaal mee eens joep en willem, wat een waanzin , hoe gaan ze trouwens controleren op het denken van mensen ik denk persoonlijk heel vaak in de auto over andere dingen dan auto rijden ? Het gaat de overheid helemaal niet om veiligheid maar om de bekeuringen omdat ze dat geld hard nodig hebben de dieven !!!
egtime | za 8 aug 2009, 11:04Mstf, ik zag toevallig uw opmerking tav wilders.
machtel | za 8 aug 2009, 10:11Hoe kan de pvv of wilders iets doordrukken, als ze alle punten die ze
als oppositie willen naar voren brengen, door de andere partijen telkens worden
afgewezen ?
De regering zorgt voor het beleid en de oppositie zoals ook de sp en groen links
proberen iets te doen aan bepaalde standpunten, maar als er geen meerderheid
voor is, blijft het bij het oude.
U kunt niet een partij verwijten niet met oplossingen te komen, als het op deze manier gaat.
Als het aan de pvv lag, zouden er veel zaken doorgedrukt worden.
De pvda, cda en cu maken het beleid.
Hr. Henk , ik heb alleen even een opmerking over uw opening …….”Mensen zelf na denken” ……………. sorry maar dat geloof in de mensheid heb ik totaal verloren
robert de haas | za 8 aug 2009, 09:44Weet je, als de mensen nu eens zelf gingen nadenken. Je kunt je voorstellen dat als je onder het rijden met je navigatie bezig bent, je afgeleid wordt. Dat is nu eenmaal een feit.
Ikzelf stel altijd mijn Navigatie in alvorens te rijden. Je hebt echt alle aandacht nodig op de weg, zeker met al die stumpers die met andere dingen bezig zijn achter het stuur.
Degene die nu het hardst klagen zullen dan ook wel degene zijn die tot de club van stumpers horen.
Maar ik vind het jammer dat de KLPD hierover moet beginnen. Ze hebben het bij het rechte eind. Vooraf instellen of anders een parkeergelegenheid zoeken om het daar dan te doen.
Wel vervelend als je een alternatieve route moet hebben maar de verkeersveiligheid gaat voor.
Je moet er toch niet aan denken om ook maar iemand aan te rijden omdat je aan het klooien bent met je navigatie.
Maar goed, er zijn legio mensen die het vertikken om logisch na te denken of gewoon te egoïstisch zijn, dat de KLPD hierover moet beginnen.
Aan al jullie stumpers: ga anders met het openbaar vervoer. Auto rijden doe je met je hart EN met je verstand!!
Henk | za 8 aug 2009, 07:02Mstf, helemaal met je eens wat je vergelijking met het buitenland betreft. Gisteren meldde je al dat Nederland het laagst aantal verkeersslachtoffers ter wereld kent. Ik moest je lichtelijk corrigeren door te stellen dat die eer Malta toekomt. Maar de tweede plek voor Nederland is toch ook mooi.
vrije vogel | vr 7 aug 2009, 16:38Ter vergelijking de situatie in België. Jaren geleden bengelde dit land onderaan de lijst als één van de onveiligste landen van Europa op verkeersgebied. Logisch, je werd daar indertijd op bijna niets gecontroleerd, want de regelgeving liep daar hopeloos achter. Enkele jaren geleden is België, en dan nog met name Vlaanderen, zijn achterstand met grote stappen aan het inhalen. Inmiddels wordt er overal op snelheid gecontroleerd en is de regelgeving op diverse fronten aangepast. Het gevolg is dat het aantal verkeersslachtoffers, met name in Vlaanderen, jaarlijks spectaculair terugloopt. In Wallonië is men daarentegen wat minder voortvarend, dus blijven de aantallen verkeersslachtoffers daar nog relatief hoog.
Dus de keuze is duidelijk. Of meer en betere regelgeving, of meer doden en zwaar gewonden in het verkeer. Let wel, als je voor minder regelgeving kiest, dan kies je tevens voor meer doden en zwaar gewonden.
Ik ben het niet vaak eens met dit onderdeel van onze Overheidsinstanties, maar deze keer wel.
Hans | vr 7 aug 2009, 16:11Kijk naar de vast ingebouwde navigatiesystemen van Toyota, helemaal top….gewoon niet meer in te stellen als men aan het rijden is. Je moet dus vooraf alles instellen, of tussentijds even stoppen (parkeerplaats / haven).
Ik rijd een kleine 60.000 km. per jaar (met name snelwegen A27, A2, A15 en A16) en moet regelmatig uitwijken voor mensen die inderdaad met iets anders bezig zijn dan met autorijden! Krantje lezen, offertes telefonisch doornemen, koffie drinken, bellen en dan tot slot het instellen van hun navigatiesysteem!
Oeps…ineens gaan de verkeersborden knipperen. Wat is de reactiesnelheid van deze mensen….schrikbarend! Bam…ineens op de rem en iemand die achter of naast hen rijd moet maar uitkijken! Ik probeer afstand te houden, maar ben blij met mijn ABS en ESP systeem op mijn auto! Wat mij betreft….,kom maar op met die wetswijziging!!
volgens mij gebruik je bij instellen van een tom tom iets meer hersencapaciteit dan bij het schakelen en andere dingetjes.
maar ja ik vind het ook onzin hoor tis alleen weer een melkkoetje die ze gaan gebruiken aangezien steeds meer mensen een tom tom of dergelijke hebben ingebouwd in hun wagen.
parameter | vr 7 aug 2009, 13:22aanvulling:
nadine | vr 7 aug 2009, 13:12niet meer mogen schakelen.
claxoneren.
spiegel goed zetten, zodat je alles goed ziet achter je.
maar dan mag je niet meer kijken….
ogen knipperen…..
Willy Balkerini | do 6 aug 2009, 17:46:
Mooie uitbarsting… alleen problemen zijn moeilijker op te lossen dat het lijkt. Belgie investeerde dan de afgelopen paar jaar 10 % in meer politie agenten maar dat komt omdat ze al jaren onderbezet zijn. Bedrijfstechnisch gezien is het (helaas) verplicht om een agent een boete te laten schrijven, want al die agenten werken NIET gratis. Die moeten ook net als jou hun huur, eten drinken etc betalen. Je kan niet verwachten dat de politie volledig word betaald door de staat. Jouw werkgever verleent ook een dienst of verkoopt ook producten om jou salaris te kunnen betalen.
Hoe wil je in vredesnaam alle fietsen diefstallen controleren? Weet je hoeveel fietsen er in Amsterdam staan? Als de fietsen op kenteken zouden staan was het heel misschien nog wel te doen geweest, maar je kan in Amsterdam Centraal moeilijk alle framenummers nachecken.
Jammer dat je gelijk Wilders als oplossing ziet, terwijl Wilders een probleem (op een extreme manier) aankaart alleen tot op heden nog met geen één oplossing is gekomen. Alsof het personeel van de KLPD in ene wel in het weekend willen werken, en alsof ze dan geen boetes gaan uitschrijven…
willem | vr 7 aug 2009, 10:31:
Weer een mooie reactie, kijk anders even in de omringde landen… minder regels en de verkeers doden zijn daar vele malen hoger dan hier. Ik geef eerlijk toe dat wanneer ik aan mijn tom tom zit ik minimaal 2 minuten slecht op de weg let… Voorral wanneer ik dus van huis vertrek rij ik door een wijk waar veel kinderen wonen, is het dan zo erg dat zo iets verboden word? Parkeer gewoon de auto en vul de bestemming gegevens gewoon op je gemak in, zo loopt iemand anders ook niet de risico om dood gereden te worden.
Mstf | vr 7 aug 2009, 11:02Ik heb vast een lijstje gemaakt van verboden handelingen:
Tijdens het rijden:
niet aan de verwarming komen
niet aan de radio komen
niet in het autokastje kijken
partner mag niet meer aan de bestuurder komen
niet meer roken, eten en drinken
geen papiertjes meer van snoepjes afhalen
niet meer de wasem van de ruiten halen
geen richtingaanwijzer gebruiken
geen zonneklep meer naar beneden doen
niet meer aan de lichtknoppen zitten
niet meer aan het stuur zitten
niet meer neuspeuteren
geen zonnebril meer op- of afzetten
oke, wie vult aan?
willem | vr 7 aug 2009, 10:31Hoeven ze bij KLPD niet meer na te denken over een lijstje waar ze voor kunnen schrijven!
Dat een tom tom gebruiken, gevaarlijk kan zijn, is een feit.
machtel | vr 7 aug 2009, 06:54Door het warme weer viel de standaard met tom tom op de grond in de auto
en ik probeerde deze op te vangen.
Gelukkig stond ik stil voor het stoplicht, maar het zou ook onder het rijden kunnen
gebeuren.
Daar hebben we ze weer, degenen die vinden dat zij best te hard mogen rijden en de politie boeven moet vangen. Wie te hard rijd is ook een boef en kan zelfs een potentiële moordenaar zijn. Wie in zulk soort uitlatingen al geen respect heeft voor de politie en dit zo ventileert, is gewoon een zeikerd.
realist | vr 7 aug 2009, 06:41Moete die klootzakken net zeggen, zag ze vorige week nog, twee van die jonge gasten in een politiebak ieder met een ijsje in hun poten……………….
TBS' er op verlof | do 6 aug 2009, 18:44Schakelen en sturen leiden de meeste mensen ook af tijdens het rijden !!
aren | do 6 aug 2009, 18:28TomTom BeTutTuteling…
Goed: veilig rijden is belangrijk
Maar: zijn er voor die KLPD dan niet andere PRIORITEITEN?
Kom net van Antwerpen.
Zwarte BUS met snelheidscontroleurs… (Lekker 15 miljoen bekeuiringen uitschrijven)
KLPD je maakt je belachelijk voor het hele Nederlandse Volk.
Als je je tijd nu eens naar PRIORITIET (Pardon: PRIORITEIT) verdeelt
krijg je een heel andere tijdsbesteding.
In Belgie zijn er in 1 jaar 10 % agenten bijgekomen was net op de radio
ACHTER HET BURO!
Waarom lossen jullie niet eens 1.000.000 (!) fietsendiefstallen op?
Waarom kontroleren jullie niet beter op inbrekers door door de wijk te LOPEN?
Waarom niet op DRUGS?
En waarom is 90 % van de KLPD weekend en avonden vrij als er veel mensen
met teveel alcohol wel rijden????
STEEK DIE HAND EENS IN EIGEN BOEZEM
GEERT: Verander dit ook eens, krijg je nog 100.000 stemmers erbij!
Groetend
Willy
Willy Balkerini | do 6 aug 2009, 17:46Er komt nog een tijd dan mag je niet aan je neus wrijven, of aan je oren pulken.
Joep | do 6 aug 2009, 17:43Al ik zie welke handelingen de sukkels (politie) doen, zoals aan de mobilifoon e.d. denk ik dat dit echt te ver gaat.